Economia e gestione delle imprese – corso avanzato (l.m.) a.a. 2018/2019

SSD    (SECS-P/08)

Il Corso di Economia e Gestione delle Imprese Corso Avanzato (EGI CA) approfondisce logiche e criticità legate all’International Business delle imprese operanti negli odierni contesti globalizzati.

Il Corso dopo aver spiegato le ragioni che sospingono il processo di internazionalizzazione, si pone l’obiettivo di: illustrare i problemi che si presentano ai vari stadi dello sviluppo internazionale; identificare le variabili chiave che lo condizionano e non ultimo individuare le varie modalità e gli strumenti attraverso i quali il processo di internazionalizzazione si dipana. Gli studenti al termine del corso saranno in grado di:

1. Conoscere e interpretare logiche e azioni degli attori afferenti al contesto internazionale;
  2. Conoscere e discutere gli elementi di base inerenti il processo di sviluppo internazionale;
  3. Conoscere e applicare gli strumenti di base per l’analisi dell’attrattività Paese a supporto delle decisioni manageriali;
  4. Analizzare la situazione competitiva del settore e selezionare soluzioni per l’approccio ai mercati internazionali in termini di strategie, modalità e penetrazione dei mercati stessi.

1. La globalizzazione dei mercati e Global Value Chains
  2. L’internazionalizzazione delle Imprese: le teorie
  3. Le strategie di internazionalizzazione
  4. L’avvio e lo sviluppo del processo di internazionalizzazione
  5. L’analisi dell’attrattività dei mercati internazionali
  6. Le modalità di internazionalizzazione
  7. Gli elementi di penetrazione dei mercati internazionali attraverso le leve del Marketing Mix
  8. L’internazionalizzazione delle attività della catena del valore (produzione; ricerca e sviluppo; vendita; distribuzione)
  9. La responsabilità sociale dell’impresa internazionale

L’indicazione estesa del Programma, nonché le indicazioni per il materiale didattico di riferimento sono presenti in apposito file alla sezione materiale del Corso

L’esame si svolge in forma orale.

Testi di riferimento:

• UNCTAD – World Investment Report 2018 ((pag. 1-61 e 125-177)
  • UNCTAD – World Investment Report 2013 (pag. 122-174)
  • Mihir A. Desai, The Decentering of the Global Firm, World Economy, 32, 2009, pp. 1271-1290
  • C. DEMATTE’, F. PERRETTI, E. MARAFIOTI (a cura di), Strategie di Internazionalizzazione, Milano, EGEA, 2013.
  • Le slide di approfondimento presenti sul sito del Corso fanno parte integrante del programma.

Per gli studenti non frequentanti e per quelli che non svolgeranno il PW, oltre ai testi di riferimento si segnalano i seguenti documenti ed articoli:

1. Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  2. Center For Creative Leadership, (2014), Leader effectiveness and Culture: The Globe Study. https://gdl29.files.wordpress.com/2014/03/globestudy.pdf
  3. OECD. (2015). Principles of Corporate Governance https://www.oecd.org/daf/ca/Corporate-Governance-Principles-ENG.pdf

Business II (l.m.)

Lauree Magistrali (DM 270/04)

Docenti: Francesca Faggioni, Ludovica Principato

SSD   (SECS-P/08)

The Business II Course (EGI CA) deals with the international business of companies operating in today’s globalized contexts.

After having explained the reasons behind the internationalization process, the Course aims to: illustrate the issues that arise at the various stages of international development; to identify the key variables that influence it; and to identify the various methods and instruments through which the process of internationalization unfolds. Students at the end of the course will be able to:

1) To know and interpret the logic and actions of the actors involved in the international context;

2) To know and discuss the basic elements concerning the international development process;

3) To know and apply the basic tools for the analysis of the attractiveness of the Country to support managerial decisions;

4) To Analyze the competitive situation of the sector and select solutions for the approach to international markets in terms of strategies, methods and penetration of the target markets.

today’s globalized contexts.

1. Globalization of the markets and Global value Chains
  2. The internationalization of companies: theories
  3. Internationalization strategies
  4. Start up and development of the internationalization process
  5. Analysis of the attractiveness of international markets
  6. Internationalization procedure
  7. Elements of penetration of international markets through the levers of the Marketing Mix
  8. The internationalization of the value chain activities (production, research and development, sales, distribution)
  9. The social responsibility of international companies

Course grades will be based on the project work completion and on a final oral exam. More information will be given in class. Class participation is also highly appreciated.

References:

• UNCTAD – World Investment Report 2018 (pag. 1-61 e 125-177)
  • UNCTAD – World Investment Report 2013 (pag. 122-174)
  • The slides on the website of the course represents an integral part of the program

For non-attending students and those who do not develop the PW, in addition to the reference texts, the following documents and articles are required: