Quality Systems (Teoria e Tecnica della Qualità: la certificazione) (l.m.)

SSD
Lingua  Inglese

Il corso di “Quality Systems” è progettato con l’obiettivo di fornire agli studenti magistrali un’adeguata preparazione sui Sistemi di Gestione della Qualità. In particolare, il corso di propone di sviluppare le conoscenze e competenze relative ai sistemi di certificazione più diffusi a livello internazionale. A oggi infatti più di un milione di aziende a livello internazionale hanno adottato la norma ISO 9001 e gli standard ad essa associati.
L’obiettivo del corso è di mettere gli studenti in condizione non solo di conoscere, ma anche di mettere in pratica quanto appreso. La metodologia didattica promuove un approccio interattivo e mette in condizione chi frequenta di sperimentare operativamente i contenuti proposti. Al corso interverranno esponenti delle imprese e del sistema delle certificazioni. Il corso offre una preparazione spendibile nel mondo del lavoro come esperti e/o consulenti per la realizzazione e il monitoraggio del sistema di gestione della qualità e/o come auditor interni ed esterni. Questo grazie anche alla collaborazione con l’Ente di Accreditamento CEPAS. Infatti, alla fine del corso lo studente è in grado di implementare tutti gli strumenti operativi per l’adozione di tali modelli all’interno di un qualsiasi tipologia di organizzazione. La metodologia didattica utilizzata prevede lavori di gruppo, interventi esterni e discussioni in aula.
Il corso è tenuto in lingua inglese. Gli studenti stranieri sono autorizzati a sostenere l’esame in lingua inglese.

Introduzione alle norme ISO 9001:2008; ISO 9004:2009; ISO 19011:2003; UNI 11098:2003; UNI 11097:2003; ISO 14000:2004; OHSAS 18001; il sistema di gestione integrato.
Standard volontari
Sistema di accreditamento e certificazione
Introduzione alla famiglia di standard ISO 9000
ISO 9004:2009 Il successo durevole
ISO 9001: 2008 Requisiti per il sistema di gestione qualità
ISO 9001:2008 Requisito 4 Sistema documentale
ISO 9001:2008 Requisito 5 Responsabilità della direzione
ISO 9001:2008 Requisito 6 Gestione risorse
ISO 9001:2008 Requisito 7 Gestione processi
ISO 9001:2008 Requisito 8 Misurazione, analisi e miglioramento
ISO 9001:2008 Requisito 8 Auditv ISO 19011: 2012 Gli audit
La certificazione delle persone
Salute e sicurezza dei lavoratori: lo standard volontario OHSAS 18011
Sistema di gestione integrato
La qualità agro-alimentare: lo standard ISO 22000

ISO Standards
David Hoyle “Quality Systems Handbook”, 2009 Elsevier Ltd
Ann W. Phillips “Iso 9001:2008 Internal Audit Made Easy” Third Edition, ASQ Quality Press

Operations Management and Quality Systems

Lauree Magistrali (DM270/04)

Professor: Maria Francesca RenziRoberta Guglielmetti Mugion

SSD
Language  English
Course Year

The course Quality Systems provides training on Quality Management Systems to the Master’s Degree seeking students. It has the aim to develop knowledge and skills related to the international voluntary certification schemes. Nowadays, about more than one million worldwide companies have adopted ISO 9001.
The teaching method is interactive which involves teamwork and discussions and it enables students to experience the proposed contents through case studies. During the course, experts will get invited from external companies and the certification system. Students that attend the course will be able to implement the operative tools and to adopt the certification schemes in every kind of organization. Hence, Quality System provides useful competences for the working environment therefore it gives fundamentals to become experts, consultants or auditors.
The course is carried out in cooperation with the Personnel and Training Courses certification body, CEPAS.

1) Introduction to Quality systems & Operations Management
Service operations management.
The quality management pillars: customer focus, process management, systemic approach, HR involvement, factual approach, supplier engagement, continuous improvement, leadership.
The internal and external perspective: efficiency and efficacy
2) Operations strategy. Focus on scaling up
The 5 Key performance objectives (quality, speed, dependability, flexibility, cost)
The 4 Ways (volume, variety, variation, visibility)
Strategy and Operations strategy
The case of Eataly
Assignment on IKEA
3) Operations strategy
Theoretical framework (Hill model, Kaplan and Norton)
4) Customer focus
Customer profile
Complaint management
Customer feedback models, methods and tools. (GAP model and Servqual, Kano model and methodology)
Developing CS survey through quantitative and qualitative techniques.
Qualitative methods. Focus on Ethnography & Netnography.
Assignment on Netnography
5) Product and service design
The design process
The Quality Function Deployment
QFD and Kano model assignment.
6) Process Technology and Innovation.
PT For materials, information, customers
Introduction to Innovation and Open Innovation
Start up
7) Process management and design
Classification of process
Process mapping (flow chart, cross-functional flow chart, service blueprinting, value stream map) and Key performance indicators
8) Process types/Layout
Manufacturing and service process types
Layout types and design
9) Supply chain management
Activities of the SCM
Developing lean operations. The Just in Time.
10) Capacity and inventory management
Reconciling capacity and demand
Managing the inventory
11) Managing Quality Systems