Strategia d’Impresa (l.m.)

Strategia d’Impresa (l.m.)

Lauree Magistrali (DM 270/04)

Professore: Alberto Pezzi, Giorgio Gandellini

SCHEDA DELL’INSEGNAMENTO

Tipologia di insegnamento
SSD    (SECS-P/08)
Lingua  Italiano
Cfu/ECTS  9
Anno di corso
Semestre  2°
Ore di attività frontale
Ore di studio individuale
Propedeuticità 
Pagina web

Obiettivi del corso

 Il corso è composto in prevalenza da lezioni frontali, discussione di casi aziendali ed esercitazioni; nella seconda parte del corso, relatori esterni presenteranno delle esperienze aziendali.
Il corso si propone di fornire una preparazione sulla teoria e la pratica dello strategic management di un’impresa, in particolare sui concetti, gli strumenti e i contesti del processo manageriale di formulazione e attuazione di una strategia. Il programma e la didattica seguiranno un approccio problematico e orientato all’analisi di casi reali, con l’obiettivo di favorire lo sviluppo di capacità di comprensione e confronto critico delle teorie, dei metodi e delle tecniche, di una loro rielaborazione e applicazione selettiva in contesti diversi, di analisi e interpretazione articolata di casi reali.

Programma

1 – Defining and understanding strategic management
2 – External and internal analysis of the environment
3 – Business strategy: formulation, development and control
4 – Corporate strategy: Diversification and management of multiple SBUs
5 – Organization, ownership and collaboration strategies
6 – Financial performance and sustainability of strategy

Metodo di valutazione

L’esame è in forma scritta (durata 1.30 ora) con possibilità di sostenere l’esame orale qualora non soddisfatti della votazione dello scritto

Date esami

Orario lezioni

AVVISI

Testi

Gandellini G., Pezzi A., Venanzi D., (2012), Strategy for action I: The Logic and Context of Strategic Management, Springer, Berlin
Gandellini G., Pezzi A., Venanzi D., (2013), Strategy for action II: Strategy Formulation, Development, and Control, Springer, Berlin
Il materiale presente nella pagina web dell’insegnamento è parte integrante del corso.

RISORSE E STRUMENTI

Servizio AlertMail
Servizio RSS
Chiedi all’URP

Strategia d’Impresa (l.m.)

Lauree Magistrali (DM 270/04)

Professore: Alberto Pezzi, Giorgio Gandellini

COURSE DETAILS

Type of course
SSD   (SECS-P/08)
Language  Italian
ECTS  9
Course Year  1°
Semester  2°
Hours of lecturers
Hours of self study
Prerequisites
Web page 

Objectives of the course

The course mainly consists in classroom lectures, case discussions, simulations, and practical exercises; in the second part of the course, selected presentations about real-life experiences will be offered by outside speakers.

The course aims at providing students with a good understanding of the theory and practice of strategic managing an organization, with particular reference to the concepts, tools and contexts of the managerial processes focused on formulating and implementing a strategy. Both the program and the teaching methods will be based on a problem-solving and real-life approach, with the objective of facilitating the development of diagnostic and critical skills, and the ability to selectively apply theories, methods, and techniques to various industry and company contexts.

Course content

Methods of evaluation

The exam is written (1.5 hours), with the possibility of complementing it with an oral examination in case of dissatisfaction with the obtained score. Only students who get a pass in the written exam can apply for the oral examination

Examination schedule

NEWS

Course books

Gandellini G., Pezzi A., Venanzi D. (2012), Strategy for Action I: The Logic and Context of Strategic Management, Springer, Berlin

Gandellini G., Pezzi A., Venanzi D. (2012), Strategy for Action II: Strategy Formulation, Development, and Control, Springer, Berlin

The documents published on the course web page are also an integral part of the teaching material.

Teaching materials

see “materiale del corso”

RISORSE E STRUMENTI

Servizio AlertMail
Servizio RSS
Chiedi all’URP