Technology, innovation and sustainable production (l.m.)

Lingua English
Ore di attività frontale  60

Il corso di “Tecnologia e innovazione per la produzione sostenibile” si propone di analizzare le tematiche relative al concetto di tecnologia e innovazione tecnologica e le sue principali forme di utilizzazione nell’attuale scenario economico, in relazione alla crescente competitività internazionale e all’attenzione verso le problematiche ambientali. Il corso illustra, inoltre, l’applicazione delle nuove tecnologie in ambito ambientale, in relazione alle politiche di sviluppo sostenibile, ai nuovi metodi di gestione che enfatizzano il rapporto tra tecnologia e ambiente ed infine al quadro normativo di riferimento sia nazionale che europeo.

Parte introduttiva:
Il ruolo strategico dell’innovazione tecnologica nello sviluppo economico
Parte generale:
Il progresso tecnico: aspetti economici, aspetti ambientali, aspetti etici.
Invenzioni e innovazioni.
Effetti a lungo termine: i cicli lunghi dell’economia.
Il ruolo della tecnologia.
Ciclo di vita di una tecnologia.
L’innovazione tecnologica: definizione, tipologie.
Penetrazione di una tecnologia.
Trasferimento di tecnologia.
Innovazione e conoscenza; knowledge management.
Il ruolo della ricerca.
La ricerca (in Italia, nell’UE, nel mondo): la situazione e le principali problematiche connesse.
I parchi scientifici e tecnologici.
Gestire l’innovazione.
Le tecnologie del XXI secolo: cenni sulle tecnologie più significative (ITC, Nanotecnologie, Biotecnologie…….)

• David Rainey, Sustainable business development: Inventig the future strategy, innovation and leadership, Cambridge University Press, 2008 (part of the test book:   Chapter  1,2, )
  • Mark Dodgson, David Gann, Ammon Salter, The management of technological innovation, Oxford University Press, 2008 (part of the test book Chapter   3,5,6,7 ).

ECTS 9
Course Year

The course “Technology and innovation for sustainable production” is to analyze the issues related to the concept of technology and technological innovation, the main forms of exploitation in the current economic scenario, in relation to the increasing international competitiveness and the attention to environmental issues.
The course illustrates also the application of new technologies in the environmental field, in relation to sustainable development policies, new management practices that emphasize the relationship between technology and environment and finally to the regulatory framework both at national and European level.

1. Technological Innovation: from invention to production and market.
2. Technological Cluster
3. Technologies and Environment
4. Technological innovation and quality
5. New opportunities in terms of technological innovation and implementation in industrial realty, in particular dematerialization.
6. Through an interdisciplinary perspective, study natural and environmental resources in a sustainable perspective
7. Development and sustainability at national, European and international level
8. The contribution and the role of technologies to improve the efficient use of natural resources and the sustainable production
9. Product innovation and processes innovation
10.Clean technologies for energy production

David . Rainey, Sustainable business development: Inventig the future strategy, innovation and leadership, Cambridge Univerity Press, 2008 (part of the test book),
Mark Dodgson, David Gann, Ammon Salter, The management of technological innovation, Oxford University Press, 2008 (part of the test book).